۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

تعویق انتخابات پارلمانی؛

جلوگیری از تکمیل دایره ی مشروعیت نامشروع؟

بلاخره پس از بحث و جدل های زیاد، برگزاری انتخابات پارلمانی تا چهار ماه پس از موعد مقرر آن بر مبنای قانون اساسی کشور، به تعویق افتاد.
پیش از این سازمان ملل متحد، ایالات متحده ی امریکا و هیآت ناظران اتحادیه ی اروپا خواستار تعویق انتخابات پارلمانی تا هنگامی که شرایط برای برگزاری سالم، شفاف و آزاد این انتخابات فراهم شود، شده بودند.
این تصمیم کمسیون انتخابات با استقبال سازمان ملل متحد و ایالات متحده ی امریکا روبرو شده است.
درحالی که منطق درخواست نهاد های بین المللی برای تعویق انتخابات فراهم آوری زمینه های تامین شفافیت و سلامت این انتخابات دانسته شده است، مسوولان کمسیون انتخابات نبود بودجه ی کافی و چالش های امنیتی را از دلایل به تعویق افتادن این انتخابات عنوان کرده اند.
هدف از برگزاری انتخابات در گونه های مختلف آن در نظام های مردم سالار در واقع بروز رسانی مشروعیت مردمی این نظام ها می باشد، اما تقلب گسترده در انتخابات 29 اسد به نفع حامد کرزی و رسوایی های ناشی از آن، نه تنها مشروعیت حکومت برآمده از این انتخابات، بلکه سلامت کلیت روندی که از نزدیک 9 سال به این سو با حضور سنگین و پرهزینه ی جامعه ی بین المللی در این کشور جریان دارد، را با پرسش های کلانی روبرو کرده است.
در حالی که حکومت افغانستان از تامین بودجه ی انتخابات پارلمانی در صورت تامین نشدن وجوه مالی برگزاری این انتخابات از سوی جامعه ی جهانی از منابع داخلی سخن گفته بود، خود داری مجلس نمایندگان از تصویب بودجه ی دومین دور انتخابات پارلمانی این امکان را از نهاد های اجرایی و کمسیون انتخابات گرفت که برخوردی مماثل با آنچه در انتخابات ریاست جمهوری با دست باز انجام دادند، را با انتخابات پارلمانی نیز به انجام برسانند.
آمدن تغییرات و اصلاح نظام انتخابات به نفع مولفه های شفافیت بخش، تعویض مسوولان رده ی نخست کمسیون انتخابات و حتا گرفتن رای اعتماد اعضای کمسیون انتخابات از سوی مجلس درخواست هایی بوده که پیش از این از سوی نهاد های داخلی و خارجی ظاهراً به خاطر جلوگیری از تکرار افتضاح انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.
آنچه در این میان قابل تامل است اینکه نه تنها آقای حامد کرزی که به هر صورت ممکن زمینه ی ابقای خود در سمت ریاست جمهوری از رهگذر یک بازی انتخاباتی فساد اندود و غیر شفاف و در همدستی با مسوولان ارشد کمسیون های انتخاباتی را فراهم کرد، به دیدگاه های مطرح شده در مورد رسیدگی به تقلب های انتخاباتی وقعی نگذاشته و حتا یک دستور نمادین به خاطر اقناع افکار عامه در این ارتیاط صادر نکرده است، بلکه انتقاد های رقیبان انتخاباتی خویش در داخل و نهاد های بین المللی در بیرون مبنی بر تقلب حدود یکنیم میلیون رای به تفع خودش را "توطیه" در برابر آرای مردم افغانستان عنوان کرده است.
در این میان مسوولان ارشد کمسیون های انتخاباتی و یوناما برکناری حدود 200 کارمند دون پایه ی کمسیون انتخابات در برخی ولایت های کشور را بدون این که انگشت اتهام به سوی یکتن از بلندپایه گان چه در کمسیون انتخابات و چه نهاد های اجرایی در مورد تقلب ها و تخطی های صورت گرفته در انتخابات 29 اسد دراز شود، را دستمایه ی خود برای شفاف سازی روند این انتخابات تلقی می کنند.
رییس جمهور کرزی نیز دستکم تا اکنون علاقه ی چندانی به برکناری رییس کمسیون انتخابات یا شماری از اعضای آن نشان نداده است. چه این که همان گونه که نهاد های بین المللی اذعان داشته اند، آمدن تغییرات در نظام انتخاباتی افغانستان نیازمند زمان است و اصلاح قانون انتخابات نیز بر مبنای قانون اساسی در واپیس سال کاری مجلس نمایندگان از صلاحیت های این مجلس نیست.
اکنون که این انتخابات چهار ماه به تعویق افتاده پرسش های بنیادین این است که با توجه به سابقه ی زدوبند های درون ساختاری قدرت و روحیه ی تمامیت خواهانه یی که به نظر می رسد در ذهن و ضمیر رهبری دستگاه دولتی افغانستان در حال شکل گیری است، خلای حضور چهار تا پنج ماهه ی یکی از سه رکن دولت افغانستان یعنی پارلمان چگونه پرکاری می شود؟
اگر پس از 27 سنبله نیز برگزاری انتخابات پارلمانی با موانع روبرو باشد، روند مسخ شدن چهره ی به ظاهر دموکراتیک کنونی در کشور بیش تر از این تشدید نخواهد شد؟
بلاخره این که اگر ره آورد انتخابات پارلمانی چنانچه نشانه های آن از همین اکنون آغاز به پدیدار شدن کرده، تکمیل دایره ی مشروعیت نامشروع برآیند انتخابات 29 اسد را به دنبال داشته باشد، سرنوشت دموکراسی، تامین عدالت و روند کند و بی رمق نهادینه گی نمادین جامعه ی مدنی و ارزش های نوین شهروندی در افغانستان در کجای این بحران بی سرانجام و چند بعدی در کشور قابل تعریف خواهد بود؟
کما این که تلاش ها برای برگرداندن دشمان قسم خورده ی این ارزش های جهان شمول در ساختار قدرت افغانستان به هر صورت و به هر قیمت ممکن نیز ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر