۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

دانه درشت هایی که تغییر نخوردند!

مجلس نمایندگان افغانستان روز شنبه شاید یکی از پرکار ترین روزهای کاری خود در چهار سال گذشته را پشت گذاشت.
نمایندگان به شمول آنانی که در چهار سال گذشته تالار مجلس کمتر از فیض حضور آنان بهره مند بود. تا ساعت 7 و 45 دقیقه ی شب در مجلس باقی ماندند، تا روند دادن رای اعتماد به اعضای کابینه ی تازه ی حامد کرزی را به پایان برسانند.
در یک اقدام بی سابقه از میان 24 تن از افرادی که به عنوان نامزد وزیر به پارلمان معرفی شده بودند، فقط هفت تن توانستند رای اعتماد مجلس را به دست بیاورند، که از این میان به استثنای سیدمخدوم رهین بقیه در واقع دانه درشت هایی هستند که از هشت سال به این سو در وزارت خانه های کلیدی کار کرده و از نزدیک ترین چهره ها به شخص حامد کرزی قلمداد می شوند.
کابینه یی که حدود دو هفته پیش از سوی حامد کرزی به مجلس معرفی شد، ظاهراً محصول حدود دوماه چانه زنی، مشاجره های لفظی و معامله های پشت پرده میان حامد کرزی و شماری از دلالان سیاسی - قومی هم پیمان با وی در انتخابات 29 اسد از یک سو و فشار های تعدادی از قدرت های غربی برای گزینش چهره های دلخواه آنان در این کابینه از جانب دیگر پنداشته می شد.
آنچه روز گذشته در مجلس اتفاق افتاد، بخش زیادی از معاملات انجام شده تا این جای کار را دچار نوسان و تردید کرد، اما به دلیل این که سابقه ی عملکرد اعضای پارلمان در چهار سال گذشته یک چنین رویکرد جسورانه را بر نمی تابد، رد صلاحیت 17 تن از چهره های کهنه و نو پیشنهادی برای تصدی وزارت خانه ها را نیز از معاملات پشت پرده یی به شدت فساد اندود قدرت نمی توان بدور تصور کرد.
در طول حدود دو هفته یی که بررسی برنامه های نامزد وزیران در مجلس ادامه داشت بسیاری از اعضای پارلمان که روز شنبه در روند رای گیری شرکت کردند، حضور نداشتند و حتا بسیاری آنان از آنچه زیر نام برنامه های کاری به چوکی های خالی مجلس ارایه می شد، خبری نداشتند و بودند نمایندگانی هم که کم و کیف برنامه های ارایه شده از جانب برخی از نامزد وزیران برای آنان قابل فهم نبود. در کنار این تجربه ی چهار ساله ی نهاد قانون گذاری افغانستان نشان داده که عمل کردن بر محور مسایل قومی، زبانی و تعلقات تنظیمی – ایدیولوژیک و همچنان این که بسیاری از اعضای پارلمان از سواد لازم برای درک جنبه های مختلف برنامه های ارایه شده بی بهره می باشند، گرفتن تصمیم های برنامه محور و مطابق به خواست های اکثریت مردم در این نهاد بسان دیگر بدنه های دولت افغانستان، بعید به نظر می رسد.
در حالی که بسیاری از وزیران کابینه ی پیشین که برای چندمین بار"بالای آنان اعتماد شده است" با ارایه ی لیست درازی از کارکرد های وزارت خانه های شان حتا کارهای انجام شده در زمان وزیران سلف شان در صدد کسب رای اعتماد نمایندگان مردم بر آمده و توانستند دوام حضور خود به عنوان وزیران "مبتکر و کاردان" را قوام بخشند، بودند نامزد وزیرانی که برنامه های جامع و قابل مکثی برای بهبود وضعیت در سکتور های مختلف ارایه کردند، اما به موجب سنت پارینه و پایدار خلاقیت ستیزی در کلیت دستگاه دولتی افغانستان، شاید هم به دلیل این که در معاملات پشت پرده یی نتوانسته بودند، به دقت عمل نمایند، مهر ناکاره گی و ناتوانی برجبین شان کوبیده شد و از صحنه کنارزده شدند.
به این صورت می توان گفت، اگرچه اقدام روز شنبه مجلس نمایندگان از جهت های مختلفی می تواند تحسین برانگیز تلقی شود، اما این گمانه را همچنان به همراه دارد که شماری از نامزد وزیران که برنامه های خوبی نیز ارایه کردند، درکنار آنانی که برای شکست خوردن به مجلس معرفی شده بودند، قربانی اقدام تلافی جویانه ی نمایندگان برای احیای وجهه ی از دست رفته ی مجلس در واپسین ماه های کاری اش گردیده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر