۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

اگر "غیرت افغانی" اجازه می داد؛ وزارت امور زنان هم به زنان نمی رسید!

معرفی کابینه ی تازه حامد کرزی با واکنش های متفاوتی روبرو شده است.
سازمان ملل متحد، ناتو و برخی از کشور های غربی به این کابینه واکنش به نسبت مساعدی نشان داده اند. اما در داخل آرام آرام نشانه های نارضایتی از این ترکیب نه چندان تازه متبارز می شود.
از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی دسته هایی از گروه های سیاسی و دلالان سیاسی – قومی به امید به دست آوردن سمت های حساس حکومتی اطراف حامد کرزی را احاطه کرده بودند و صحبت از تعهدات کتبی میان حامد کرزی و این دسته های سیاسی حتا بیشتر و بالاتر از شمار چوکی های بلند حکومتی، سر زبان ها افتاد.
همزمان این گمانه مطرح بود که در صورت پیروزی حامد کرزی، زنان و حتا گروه های سیاسی ای که بدور از زد و بند های سنتی قدرت در سی سال گذشته ی افغانستان به مبارزه ی سیاسی می پردازند، کم ترین نقشی در ساختار قدرت کشور نخواهند داشت. زیرا قاعده های بازی نه بر مبنای نفوذ و اقتدار مدنی که مولفه های آن در برنامه های ارزش مدار و فرد محور تعریف و ارایه شده باشد، بلکه توسط مناسبات قبیله یی، سنتی و جنگ سالار منشانه یی شکل می گیرد که در سه دهه ی گذشته نسلی از سیاست پیشه گان ماجراجو، پر ادعا، اما بی ابتکار و نا همگون را در درون خود پرورده است.
هنگامی که سردسته های گروه های قومی- مذهبی با کنار گذاشتن اختلافات پارینه در نتیجه ی توافقات منفعت آمیز پشت پرده به نفع حامد کرزی در انتخابات آغاز به فعالیت کردند؛ شماری از نهاد های مدافع حقوق زنان با برگزاری محافلی در این جا و آن جا خواستار شرکت وسیع زنان در انتخابات شدند و باری هم شماری از زنان با آگاهی از تعهدات پشت پرده ی انتخاباتی حامد کرزی برای دست یابی دوباره به قدرت، در دیدار با وی خواستار افزایش سهم زنان در کابینه در صورت پیروزی حامد کرزی شده بودند، اما پس از آنکه شماری از زنان سخنان تند و اعتراض آمیزی را نثار حامد کرزی کردند. کرزی در یک کلی گویی به آنها وعده داد، در صورت پیروزی در انتخابات سهم بیش تری به زنان در نظر خواهد گرفت.
اکنون که کابینه ی حکومت افغانستان به مجلس معرفی شده، شماری از زنان فعال در عرصه های مختلف در کابل ادعا کرده اند که رییس جمهور در زمان کمپاین و روز تحلیف برای آنان وعده داده بود تا تصدی چهار وزارت را به زنان بسپارد، اما با توجه به این که بانوان در افغانستان نمی توانند مانند دیگر لابی های قدرت برای رسیدن به کرسی های کابینه، دست و پا بزنند، رییس جمهور به راحتی تمام حق مسلم آن ها را فدای بقای سیاسی خودش نموده است.
به این صورت آنچه مسلم به نظر می رسد این که ممکن است، حضور تنها یک زن در کابینه نیز از این ناگزیری نشأت کرده باشد که شاید مردان طرف معامله با آقای کرزی از روی "غیرت افغانی" از پذیرفتن آن ( وزارت امور زنان ) خود داری کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر