۱۳۸۸ تیر ۲۸, یکشنبه

اعلامیه شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل؛ آماده گی ها برای تامین سلامت انتخابات را کافی نمی داند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار اعلامیه یی برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و عادلانه و قابل قبول برای همه گان را موردتاکید قرار داده است.
در این اعلامیه ی شورای امنیت از دولت افغانستان و نیرو های بین المللی مستقر در این کشور خواسته شده است تا در راستای تامین امنیت انتخابات مساعی بیشتر به خرج دهند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی خواستار تلاش های بیشتر دولت افغانستان و نیرو های بین المللی در راستای تامین امنیت انتخابات شده که هم نظامیان خارجی و هم نهاد های امنیتی افغانستان از آماده گی های شان برای تامین امنیت انتخابات سخن گفته اند.
اگرچه درخواست مربوط به افزایش تلاش ها هم در عرصه ی تامین شفافیت و عادلانه بودن انتخابات و هم تامین امنیت انتخابات از سوی سازمان ملل با همان لحن نرم و دیپلوماتیک که تقریباً ویژه ی سازمان ملل متحد بیان شده است اما با وجود خوشبینی های مطرح شده نگرانی نهفته ی این سازمان مبنی بر عدم کفایت تلاش های صورت گرفته در این زمینه ها را نیز بازگو می کند.
در همین حال رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به تازه گی گفته است که پیروزی در افغانستان به زمان زیاد نیاز دارد اما لازم است تا ظرف یک سال آینده پیشرفت های قابل ملاحظه یی در جهت تغییر اوضاع به نفع ثبات در افغانستان به دست بیاید در غیر آن نیرو های بین المللی مستقر در این کشور حمایت افکار عمومی را از دست خواهند داد.
توام بودن تب و تاب انتخاباتی به ویژه در هفته های اخیر با نگرانی های امنیتی، بر فضای روند های انتخاباتی سایه افگنده و به نظر می رسد که موجبات بی علاقه گی هرچه بیشتر مردم برای شرکت در انتخابات را نیز فراهم کرده است.
از نگرانی های سازمان ملل و دیگر نهاد های بین المللی در مورد سلامت انتخابات افغانستان و دیدگاه های نه چندان امیدوار کننده ی بلند پایه گان بر می آید که با وجود خوش بینی های مطرح شده از سوی مقامات ملکی و نظامی افغانی سلامت این روند تا اکنون با چالش ها و مشکلات جدی ای رو برو می باشد که لازم است تا آنگونه که شورای امنیت سازمان ملل متحد اذعان کرده تلاش های بیش تری برای تامین سلامت سخت افزاری و نرم افزاری انتخابات 29 اسد در افغانستان صورت بگیرد. چه در غیر آن سرنوشست دموکراسی نوپای افغانستان با ابهام ها و پیچیدگی های بیشتر و بیش تری روبرو خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر