۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

اولین واکنش در برابر حیف و میل کمک های خارجی در افغانستان:

جاپان نسبت به قطع کمک های این کشور هشدار داد

کشور جاپان تهدید کرده است که اگر حیف و میل کمک های شان در افغانستان ادامه داشته باشد، این کشور کمک های خود به افغانستان را قطع خواهد کرد.
ماساتوکیترا مسوول کمک ها بین المللی جاپان در پنجمین نشست همکاری های پالیسی های انکشافی افغانستان – جاپان در کابل گفت از این پس اگر در جایی به فساد روبرو شویم؛ این به معنای ختم کمک های ما به افغانستان است.
کشور جاپان با تعهد دو ملیارد دالر به باز سازی افغانستان در سال 2002 یکی از بزرگترین کمک کنندگان روند جدید افغانستان بوده که بخش زیادی از این کمک را در عرصه های تطبیق برنامه های دی دی آر و دایاگ به مصرف رسانده و برنامه های عمرانی زیادی را نیز در افغانستان عملی کرده است.
جاپان هم چنان از معدود کشور هایی است که بخش زیادی از کمک هایش به افغانستان را در هفت سال گذشته از طریق دولت افغانستان هزینه کرده است.
این هشدار کشور جاپان اولین واکنش جدی کشور های کمک کننده به نحوه ی مصرف کمک های بین المللی در افغانستان است که از منظر موجویت فساد در دستگاه اداری و چالش هایی که فراراه تامین امنیت شغلی شهروندان خارجی در افغانستان وجود دارد، نشان داده می شود.
این در حالی است که مقامات در دولت افغانستان همواره از مصرف کمک های بین المللی توسط کشور های کمک کننده، ابراز نارضایتی می کنند. اما موجودیت فساد اداری و نبود ظرفیت در اداره از عمده ترین دلایل بی اعتمادی جامعه ی جهانی بالای دستگاه دولتی افغانستان دانسته می شود.
هشدار کشور جاپان مبنی بر قطع کمک های این کشور به افغانستان نگرانی های مربوط به سرخوردگی جامعه ی جهانی از روند مصرف و حیف و میل کمک های بین المللی را افزایش می دهد و این احتمال را تقویت می کند، که دیگر کشور های کمک کننده نیز رویکرد های مشابه به جاپان را روی دست بگیرند.
جاپان از معدود کشور هایی دانسته می شود که از موجودیت فساد در مصرف کمک های این کشور در افغانستان کمتر سخن گفته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر