۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

از نبرد سنگين در هلمند، تا گرفتاري "ملا برادر" در كراچي پاكستان

در حالي كه از حدود يك هفته به اين سو عمليات نيرو هاي مشترك افغان و بين المللي در ولسوالي هاي مارجه و نادعلي ولايت هلمند بر ضد شورشيان ادامه دارد، مقامات امنيتي در پاكستان از بازداشت ملا عبدالغني برادر يكي از مخوف ترين چهره هاي طالبان افغاني در پاكستان خبر داده اند.
ملا برادر كه پيش از گرفتاري از او به نام رييس شوراي كويته و فرد شماره دوم طالبان نام برده مي شد، براي بسياري از مردم افغانستان چهره ي شناخته شده يي است و چه بسا شهروندان افغان كه وي را قاتل فرزندان شان،‌ كسي كه فرمان به آتش كشيدن تاكستان هاي شمالي را در دوران امارت طالباني صادر كرد و از پرنفوذ ترين سردسته هاي طالبان كه در واپسين سال هاي حاكميت جهنمي آنان بر بخش هاي وسيعي از افغانستان به خاطر قانع كردن رهبران اين گروه براي به زمين افگندن قامت دو هزار ساله ي بودا در باميان، در مقام معاونت وزارت دفاع طالبان بيش ترين تلاش ها را انجام داده بود،‌ مي دانند.
در حالي كه مقامات افغان و بين المللي با بزرگ نمايي نبرد جاري در هلمند تلاش دارند تا به زعم خود شان سردسته هاي طالبان را به نشستن پشت ميز مذاكره وادار كنند،‌ بازداشت ملا برادر توسط تيم مشترك استخباراتي امريكايي – پاكستاني در كراچي ظاهرا به بلند بودن دست پاكستان در "مبارزه ي جهاني برضد ترور" در صورتي كه دستگاه استخباراتي اين كشور اراده كند، اشاره دارد.
مقام هاي پاكستاني همواره تلاش كرده اند تا از طالبان/ هراس افگنان به عنوان ابزار هاي اعمال فشار بر دولت افغانستان و ايالات متحده ي امريكا استفاده كنند و پس از اعلام طرح صلح حامد كرزي در نشست لندن نيز به اين موضوع اذعان كرده اند كه مذاكره با طالبان چه افغاني و چه پاكستاني فقط از مجاري تعريف شده ي آي اس آي و با رعايت منافع راهبردي اين كشور در كارزار جهاني "مبارزه با هراس افگني" امكان پذير است.
شماري از تحليلگران مسايل منطقه به دام افتادن ملابرادر را نتيجه ي اختلافات وي با شبكه ي القاعده در پيوند با شيوه هاي طراحي و انجام عمليات هراس افگنانه در افغانستان تلقي كرده و اذعان كرده اند كه اگر ملا برادر گرفتار نمي شد، شايد از جمله فرماندهان طالبان مي بود كه تلاش هاي تازه ي دولت افغانستان و هم پيمانان بين المللي آن، صف او را از القاعده جدا مي كرد، چه اين كه با توجه به پيشينه ي فعاليت وي در گروه طالبان و روابط نزديك وي با ملا عمر جدا كردن اين دو بعيد به نظر مي رسيد.
آنچه در اين ميان قابل تامل است، در افغانستان با وجود اين كه زمان حضور نيرو هاي بين المللي به يك دهه نزديك مي شود،‌ نبرد با هراس افگني بيش تر به گونه ي سخت افزاري و با تكيه بر نيروي نظامي محض ادامه يافته است، به ويژه اين كه در بعد داخلي و از منظر عملكرد دولت افغانستان اين كارزار نبرد سخت بي سامان،‌ آشفته و حتا در مواردي آگنده با ناصداقتي و عوام فريبي بوده و است.
هنگامي كه در سايه ي انفعال،‌ بي برنامه گي و نگاه ابزار گرايانه،‌ سطحي نگرانه و مقطعي دولت،‌ تفكر طالباني به گسترانيدن دامنه نفوذ خويش بر لايه هاي سنتي و عقب مانده ي جامعه ي افغاني ادامه داده و موريانه وار به زير ساخت هاي نيم بند دولتي و حكومتي در سطوح مختلف آن نفوذ مي كنند، نه تنها آب از آب تكان نمي خورد بلكه حتا براي بلند نگه داشتن روحيه ستيز با طالبان/هراس افگنان در ذهن و ضمير آن بخش از جوانان افغانستان كه در لباس ارتش،‌ پوليس و استخبارات؛ در كوه ها و دشت هاي هلمند و فراه و كندهار و... با جوخه هاي مرگ و نفرت طالباني دست و پنجه نرم مي كنند، اندك ترين توجهي صورت نمي گيرد.
با آنكه رييس جمهور كرزي در مراوده با طالبان در يك بده بستان خونين از نشاني مردم افغانستان حاتم بخشي مي كند،‌ بازداشت ملابرادر در پاكستان مي تواند اين شادماني را در ذهن بسياري از مردم اين كشور ايجاد كند كه از جمله ي جنايت كاراني كه اكنون تلاش مي شود از آنان قهرمانان افسانه يي ساخته شود، يكتن آنان به دام نيرو هاي امريكايي افتاده است. اما اين نگراني هم باقي است كه اگر ملا برادر به دولت افغانستان سپرده شود،‌ رييس جمهور كرزي با سخاوتمندي تمام ايشان را ببخشايند و در پيش چشم هاي مردمي كه رنج هاي بيشماري را از تماميت خواهي خشونت آميز و نفرت اندود طالباني تحمل كرده اند،‌ بسان ملاضعيف،‌ ملاراكتي،‌ ملا متوكل و ديگران به بلندگو هاي ترويج تفكر طالباني در دستگاه دولتي به ظاهر دموكراتيك افغانستان مبدل شوند. ‌


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر