۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

آگاهی عامه

آغاز دیر هنگام برنامه آگاهی عامه در مورد انتخابات

در حالی که کمی بیشتر از یک هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی باقی مانده کمسیون مستقل انتخابات از آغاز برنامه های آگاهی عامه به منظور تشویق مردم جهت حضور در مراکز رای دهی خبر داده است.
ذکریا بارکزی معاون دبیرخانه ی کمسیون انتخابات، روز دوشنبه گفته است که این فرایند از طریق برنامه های رادیویی، تلویزیونی، درامه ها و دیگر وسایل ارتباط جمعی عملی خواهد شد.
پیش از این نیز مسوولین کمسیون انتخابات از راه اندازی برنامه های آگاهی عامه در مورد ثبت نام رای دهندگان و استخدام بیش از 1600مبلغ انتخاباتی به منظور آگاه ساختن مردم از روند های انتخاباتی سخن گفته بودند.
این در حالی است که بسیاری از آگاهان مسایل اجتماعی به این باور اند، بسیاری از برنامه های مربوط به آگاهی عامه در شماری از شهر های بزرگ و در نهایت مراکز ولسوالی ها متمرکز بوده و این برنامه ها اثر گزاری لازم را برای تشویق مردم جهت سهم گیری در فرایند های انتخاباتی به ویژه در روستا ها و مناطق دور دست افغانستان نداشته است.
از سوی دیگر شماری از آگاهان مسایل سیاسی به این باور اند، با توجه به زمان اندکی که تا برگزاری انتخابات باقی مانده حتا اگر منظور از راه اندازی برنامه ی آگاهی عامه در این مقطع زمانی وعظ و نصیحت کردن به مردم برای شرکت در انتخابات باشد با توجه به چالش های متعددی که فراراه این روند وجود دارد ممکن به نظر می رسد تا کمسیون به این هدف نایل آید، چرا که فراهم آوری زمینه های روانی حضور مردم در انتخابات موضوعی نیست که بتوان در چند روزی که به انتخابات باقی مانده بدان دست یافت.
از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی در افغانستان رسانه های دیداری، شنیداری، الکترونیک و چاپی افغانستان مرجع کمپاین های انتخاباتی نامزدان و بگو مگو های مختلف و متفاوت در مورد انتخابات بوده که به استثنای شمار معدودی از رسانه ها که پوشش سراسری هم ندارند، بسیاری از بحث های صورت گرفته جانبدارانه، غیر واقع بینانه و در بهترین صورت آن آرمان گرایانه بوده و می شود گفت که کم ترین رابطه یی با زندگی مردم نداشته و در بیشتر موارد هم برای آنان غیر قابل فهم بوده است.
با توجه به سطح پایین سواد و حاکمیت ساختار های سنگی سنتی بر اذهان عامه ی مردم به ویژه در مناطق دور دست؛ برنامه های مربوط به آگاهی عامه در تمامی عرصه ها به ویژه در زمینه ی انتخابات از پرچالش ترین و حساس ترین وظایف نهاد های مسوول دانسته می شود. که به نظر می رسد نگاه کمسیون مستقل انتخابات به این امر مهم زیاد جدی و عمیق نبوده و در همین رابطه به فعالیت های روبنایی و نمایشی و بدور از سنجش های جامعه شناسانه و درخور وضعیت سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی افغانستان بسنده شده است.
مبحث قابل مکث دیگر در این رابطه درک اهمیت چرایی شرکت در انتخابات توسط مردم است که حتا در صورت فهم کارویژه های چگونه گی شرکت در انتخابات که مطمح نظر کمسیون انتخابات است، به تنهایی نمی تواند یک شهروند افغانستان را به پای صندوق های رای بکشاند، بلکه این درک درست شهروندان از وضعیت کلی کشور و به تبع آن چگونگی شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است که میزان علاقمندی آنان در روند هایی مانند انتخابات را مشخص می سازد.
این که حتا بسیاری از شهروندان افغانستان در مورد این که انتخابات چگونه تغییراتی را به زندگی آنان وارد آورده می تواند ؛ آگاهی لازم را ندارند و با توجه به عملکرد های نظام منتخب آنان در 5 سال گذشته حق دارند تا علاقه ی چندانی هم برای شرکت در این روند نداشته باشند.
وزارت اطلاعات و فرهنگ به عنوان نهاد مسوول دولتی در زمینه ی مسایل فرهنگی در بیشتر موارد به عوض اینکه از طریق رسانه هایی که برخلاف قانون رسانه ها در اختیار داشته و دیگر ابزار ها در زمینه بلند بردن آگاهی های مردم در زمینه های مختلف برنامه ریزی نموده و زمینه های خلق گفتمان های کلان ملی را فراهم نماید در چنبره ی ذهنیت های قیبله یی و رویکرد های اقتدار گرایانه در 5 سال گذشته فقط و فقط به توجیه و تعریف و تمجید از حلقات بالایی قدرت افغانستان پرداخته کما این که از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری که همه ی آنان فرزندان مساوی الحقوق افغانستان اند، چندین بار به رویکرد های جانبدارانه به نفع حامد کرزی متهم شده و به استثنای برنامه های تبلیغاتی ناشیانه یی که از سوی کمسیون انتتخابات به این رسانه ی به اصطلاح ملی فرستاده می شود در مورد انتخابات برنامه و سخن درخور توجهی ارایه نداده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر