۱۳۹۰ مهر ۱۳, چهارشنبه

افغانستان؛ تیره گی روابط با پاکستان، امضای معاهده استراتیژیک با هندوستان

چهار شنبه, ۱۳ میزان ۱۳۹۰

نویسنده: حشمت الله رادفر

در پی تیره گی بی سابقه روابط میان حکومت کابل و اسلام آباد، حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان به هندوستان سفر کرده و از امضای موافقت نامه استراتیژیک با این کشور در نخستین ساعت های رسیدن هیات افغانی به دهلی نو نیز سخن گفته شده است.

همان گونه که از جو حاکم برفضای سیاسی حاکم بر منطقه برمی آمد، حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان هندوستان را دوست تاریخی افغانستان که همواره در تعهدات خود با افغانستاان "صادق" بوده است یاد کرده و من موهن سنگ نخست وزیر هندوستان نیز تاکید کرده که "کشورش افغانستان را در سفرش در راه بازسازی، ترقی، تحکیم صلح و تقویت ظرفیت نیروی بشری همکاری می نماید و از "هیچ نوع کمک" به افغانستان دریغ نخواهد کرد.

پس از ترور برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح نهاد های امنیتی افغانستان از سپردن اسناد و شواهدی که از دست داشتن حلقه های مرتبط با سازمان جاسوسی پاکستان پرده بر میدارد به مقام های این کشور خبر داده اما گفته اند که پاکستانی ها تا اکنون در این مورد هیچ گونه توضیحی به جانب افغانی نداده اند.

مقامات پاکستانی ضمن این که دست داشتن پاکستان در ترور برهان الدین ربانی و دیگر چهره های سرشناس نظام افغانستان را رد کرده و از همکاری در راستای شناسایی عاملان این ترور ها سخن گفته اند. اما اذعان کرده اند که معیار عملکرد آنان در پیوند با اتهام هایی که مقام های افغان به این تازه گی ها مطرح کرده اند؛ "منافع ملی پاکستان" است نه هیچ اصل دیگر.

پیشاپیش سفر حامدکرزی به هندوستان مقام های برحال پاکستان و پرویز مشرف رییس جمهوری پیشین این کشور، دولت افغانستان را از نزدیکی بیش تر با هندوستان برحذر داشته و اذعان کرده اند که برجسته تر شدن نقش هند در افغانستان با منافع پاکستان در منطقه سازگاری نداشته و این امر به ویژه برای نظامیان و دست اندرکاران سازمان جاسوسی این کشور قابل تحمل نیست.

با توجه به سنتی که در روابط کشور های منطقه و مراودات آنان با قدرت های بزرگ ایجاد شده، همان گونه که پس از تیره گی روابط میان پاکستان و ایالات متحده امریکا، پاکستان در صدد نزدیکی بیشتر با چین و روسیه و نوعی زهرچشم نشان دادن به ایالات متحده امریکا برآمد، نزدیکی حکومت افغانستان با هند، پیامد منطقی تیره گی روابط میان افغانستان و پاکستان تلقی شده می تواند. اما دستکم در حال حاضر پاسخ داده به این پرسش که حکومت کنونی افغانستان تاچه حدی توانایی پیشبرد یک چنین بازی خطرناک و هزینه بردار را خواهد داشت یا خیر؟ کار ساده یی نیست، زیرا بسیاری از آگاهان مسایل افغانستان به این باور اند که در ده سال گذشته بسیاری از تصامیم و رویکرد هایی که رهبری دولت افغانستان به ویژه در مورد پاکستان و پشتیبانی این کشور از دسته های شورشی و هراس افگن داشته است، مبتنی بر عقلانیت سیاسی و مقتضیات سیاست و دیپلوماسی پیچیده و چند بعدی که موقعیت حساس افغانستان به آن نیاز دارد نبوده و بهای تمامی ندانم کاری ها و ناتوانی های رهبری دولت و دستگاه دیپلوماسی افغانستان را مردم افغانستان پرداخته اند و اکنون هم با توجه به ابزار ها و زمینه هایی که در راستای ایجاد نا امنی و حتا برهم زدن روند های سیاسی در افغانستان در اختیار دارد، آنچه در حاله یی از ابهام قرار دارد، واکنش های پیدا و پنهان پاکستان به امضای توافقنامه استراتیژیک میان افغانستان و هندوستان می باشد.

Writen By: Hashmat Radfar

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر