۱۳۹۰ مهر ۲۶, سه‌شنبه



هشدار تازه ی اداره ی جرایم و مواد مخدر سازمان ملل: افغانستان گروگان افزایش تولید مواد مخدر و گسترش قدرت جنایت کاران

Print
چهار شنبه, ۲۰ میزان ۱۳۹۰

هشدار تازه ای


نویسنده: حشمت الله رادفر

گزارش تازه ی اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد از افزایش ۶۱ درصدی تولید تریاک و افزایش ۷ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان حکایت دارد.

در این گزارش سازمان ملل متحد که وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز در تهیه ی آن نقش داشته، وضعیت تولید مواد مخدر و کشت خشخاش در افغانستان را در جریان سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بررسی شده و اذعان شده که رابطه نزدیکی میان نا امنی و ادامه کشت کوکنار در افغانستان وجود دارد.

بر بنیاد این گزارش، در افغانستان در سال جاری میلادی، ۵۸۰۰ تن تریاک تولید شده و ۹۵ درصد کوکنار تولیدی افغانستان در ۹ ولایت جنوبی و غربی کشور کشت شده که این ولایت ها در برگیرنده ی نا امن ترین مناطق افغانستان می باشد.

ضرار احمد مقبل، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان با بیان این که در سال جاری ۱۳۱ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده است، گفته است که به دلیل افزایش قیمت تریاک در بازارهای جهانی، آنان انتظار داشته اند تا کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری حتی از مقدار عنوان شده در گزارش یو ان او دی سی هم بیشتر باشد

ان لوک لمایو، رییس بخش مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان با تاکید بر این که افغانستان نیاز به حمایت کامل دنیا در این راستا دارد، توجه جدی جامعه جهانی را به رابطه یی که احتمالن میان قاچاق موادمخدر و نا امنی ها وجود داشته باشد، متمرکز سازد زیرا به باور او تولید مواد مخدر باعث گسترش نا امنی ها، فساد، جرم ها و بی ثباتی در افغانستان، منطقه و جهان خواهد شد

در حالی که آقای مقبل از همدستی مقام های محلی در بخش هایی از ولایت های کاپیسا، فراه و بغلان با کشاورزانی که به کشت کوکنار اقدام کرده اند، سخن گفت، بازمحمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله با این ادعا که سه میلیون تن در افغانستان مشغول کاروبار مواد مخدر اند، شمار افراد پولیس مبارزه با مواد مخدر (۲۶۰۰تن ) را در رویارویی با این پدیده ناکافی ارزیابی می کند.

در حالی که در سه سال گذشته مقام ها در وزارت امور داخله و وزارت مبارزه با مواد مخدر همواره از کاهش زمین های زیر کشت کوکنار در کشور سخن گفته و به شماری از ولایت ها پاداش های یک میلیون دالری را نیز از صندوق وجهی مبارزه با مواد مخدر تقدیم کردند، اما گزارش تازه ی اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد از کاهش تعداد ولایات عاری از کشت خشخاش در جریان سال ۲۰۱۱، از بیست ولایت به هفده ولایت کاهش پیدا کرده و بیان داشته که ولایت های بغلان، فاریاب و کاپیسا که از سال ۲۰۰۷ تا حالا در آن خشخاش کشت نشده بود، در سال ۲۰۱۱ دوباره زمین های آن زیر کشت کشت خشخاش رفته است.

این گزارش، با آنکه از کاهش ۳ درصدی کشت خشخاش در ولایت هلمند خبر داده اما از این ولایت همچنان به عنوان بزرگترین ولایت تولید کننده مواد مخدر در افغانستان نام برده است.

در گذشته از افتادن عاید ناشی از تولید و تجارت غیر قانونی مواد مخدر در افغانستان به جیب گروه طالبان و دیگر دسته های شورشی و جنایت کاران گزارش هایی منتشر شده بود..

مبارزه با مواد مخدر یکی از بزرگترین چالش ها فراراه دولت و مردم افغانستان در ده سال گذشته بوده و جامعه جهانی نیز میلیون ها دالر را در کار مبارزه با این پدیده در افغانستان هزینه کرده است.

در حالی که همه ساله مقام های دولتی افغانستان از کامیابی های خود در این راستا سخن گفته اند، باری علی احمد جلالی وزیر امور داخله پیشین افغانستان از دست داشتن شماری از بلندپایه گان نظام افغانستان در کار تولید و قاچاق مواد مخدر سخن گفت اما تا اکنون هیچ یک از مسوولان نهاد های دست اندرکار جرآت و جسارت افشای نام های این بلند پایه گان را به خود نداده اند. بسیاری از آگاهان مسایل افغانستان به این باور اند، به همین دلیل و همچنان ضعف مدیریت و موجودیت فساد گسترده در دستگاه دولتی افغانستان مبارزه با مواد مخدر در این کشور موفقیتی نداشته است.

Written By: Hashmat radfar


تاریخ نشر ( شنبه, ۲۳ میزان ۱۳۹۰ ۱۱:۴۵ )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر