۱۳۹۰ خرداد ۳۱, سه‌شنبه

२५جوزا

شرط های تازه سردسته های شورشی به دولت؛

رسانه ها، زنان و نهاد های مدنی و عدالت خواهان را سر جای شان بنشانید

در حالی که ظاهرا " استقبال گرم" مقام های پاکستانی از رییس جمهور کرزی و هیآت همراهش در سفر به این کشور شماری از اطرافیان او را شگفت زده کرده است، منابع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری و شورای عالی صلح از پیشکش شدن شماری از شرط های طالبان به دولت در راستای پیوستن آنان به روند صلح خبر داده اند.

یک منبع آگاه که نخواسته نامی از او گرفته شود به نخست گفته است که شماری از سردسته های طالبان، شبکه حقانی و حزب اسلامی حکمتیار از نزدیک با رهبری این شورا در تماس بوده و در صحبت های خصوصی تمایل خود را به اقدام جدی دولت در سه زمینه ابراز کرده اند.

1 – رسانه ها

بر بنیاد معلومات منبع سردسته های طالبان از دولت افغانستان و شورای صلح خواسته اند که بالای رسانه ها فشار وارد کنند تا آنچه برنامه های مبتذل آن ها خوانده می شود متوقف شود و همزمان حتا بسته کردن یا دستکم "اصلاح" شماری از رسانه ها که حاکمیت بلامنازع تفکر طالبانی بر بخش های گسترده یی از افغانستان در نتیجه ی تولید و انتشار برنامه های ضد طالبانی و "غیر ملی" آنان به چالش کشیده می شود، را نیز خواستار شده اند.

منبع می افزاید، طالبان گفته اند اگرهم خارجی ها از افغانستان خارج شوند با وضعیتی که در حال حاضر رسانه ها (که از شماری از آنان مشخصا نام برده شده است.) در افغانستان ایجاد کرده اند دشوار است تا آنان بتوانند به دولت بپیوندند و "با این وضعیت" در پیشگاه رسانه ها به پرسش های مردم در مورد عملکرد های شان پاسخ بگویند.

اگرچه رویارویی میان حلقه هایی در دولت و رسانه ها تازه گی ندارد اما تحولات تازه در این راستا که می شود آن را با خواست های غیر رسمی شورشیان مرتبط دانست؛ جای تگرانی زیاد دارد. هفته پیش شورای علمای دینی افغانستان خواستار توقف نشرات تلویزیون خصوصی طلوع و روزنامه غیر دولتی هشت صبح شد.

اعلامیه 9 ماده یی که به تازه گی از سوی شورای علمای افغانستان صادر شده در ماده های اول و دوم آن توقف نشرات "ضد دینی و ضد ملی" تلویزیون طلوع و روزنامه هشت صبح" از رییس جمهوری افغانستان مطالبه شده است؛ از لحن این اعلامیه می توان این گونه نتیجه گرفت که ممکن است میان خواست های تازه ی سردسته های شورشی و تصامیم شورای علمای دینی کشور ارتباط وجود داشته باشد. زیرا شورای علما در میان این همه رسانه که در افغانستان وجود دارد ولو به بهانه های مختلف اما رسانه هایی را نشانه رفته اند که تلاش های زیادی در راستای نهادینه سازی ارزش ها و هنجار های دموکراتیک و مبارزه با تفکرات تندروانه و طالبانی انجام داده اند. و از آن شمار رسانه ها که وحشیانه ترین فعالیت های هراس افگنان را توجیه دینی و ملی می کنند در هیج جای نظام سیاسی افغانستان به بدی یاد نمی شود.

وزارت اطلاعات و فرهنگ با درک این اصل که در افتادن با "علمای دینی" در افغانستان چه هزینه های سنگینی در پی دارد و شاید هم از سر ناگزیری تمهیداتی از نوع توقف نشر یک سریال تلویزونی را بالای این تلویزیون روی دست گرفت. اما از تحلیل داده های معلوماتی تازه برمی آید که در روز ها و هفته های آینده باید منتظر رویکرد های محدود کننده تری از سوی نهاد های مختلف مرتبط با روند مذاکره با طالبان در برابر رسانه ها و دیگر نهاد های مدنی و سیاسی مخالف معامله ی ناشفاف با طالبان / هراس افگنان باید بود.

2 – زنان

در دوران حاکمیت امارت اسلامی افغانستان زنان حق بیرون آمدن از خانه بدون محرم شرعی و کار در نهاد های دولتی را نداشتند اما فعلا نه تنها آنان در اداره های دولتی و غیر دولتی کار می کنند بلکه حتا به سفر های خارجی، بورس های تحصیلی یا شرکت در مسابقه های ورزشی به بیرون از کشور می روند و این برای ما غیر قابل تحمل است. پیش از این که ما به گونه رسمی آغاز گفتگو ها به منظور شریک شدن در قدرت سیاسی را اعلام کنیم، باید مشخص شود که دولت در تلاش است تا نقش زنان در نهاد های دولتی را محدود ساخته و جلو بلند پروازی های آنان گرفته می شود. به گفته ی منبع این جمله ها بخشی از سخنان نماینده گان طالبان است که در صحبت های خصوصی بیان شده و طرف مذاکره کننده از جانب دولت نیز به آن سر تایید جنبانده است.

منبع می افزاید که نماینده گان طالبان از نارضایتی مجموعه های متعلق به زنان از روند مذاکره دولت با طالبان خشمگین بوده اند.

3- نهاد های مدنی و جریان های عدالت خواه

به گفته ی منبع نزدیک به شورای صلح، نماینده گان طالبان، شبکه حقانی و حزب اسلامی حکمتیار نه تنها خرسندی خود از ترور چهره های شاخص جبهه مقاومت در برابر طالبان را پنهان نکرده و گفته اند که دولت باید صدای نهاد های جامعه مدنی و جریان های سیاسی که "با سرمایه ی خارجی ها" به گمراه کردن مردم مشغول اند خاموش ساخته شود که با سردادن شعار هایی مانند عدالت، عدالت انتقالی، حقوق بشر، حقوق زنان و محاکمه جنایت کاران جنگی تلاش دارند تا تحریک اسلامی طالبان و دیگر مجاهدین که در برابر خارجی ها می جنگند، را یک گروه جنایت کار و تروریست معرفی کنند.

منبع افزوده است که این مسایل در گفتگو هایی که حدود یک ماه پیش بین نماینده گان طالبان، شبکه حقانی و حزب گلبدین حکمتیار انجام شده مطرح گردیده و مذاکره کننده گان از جانب دولت که بیشتر شان روحانیان بانفوذ و اعضای پیشتر به دولت پیوسته ی گروه های شورشی بوده اند؛ هنگام بیان این خواست ها اکثرا سر تایید می جنبانده اند.

یک تن از اعضای شورای صلح که منبع از افشای نام او خود داری کرده پس از شنیدن این سخنان گفته است که ما بار ها همین موضوعات را به دولت گوشزد کرده ایم، اما اگر ما و شما متحد شویم قصه ی تمامی کسانی که با اندیشه ها و افکار انحرافی در صدد جلوگیری از برقراری حکومت "واقعأ" اسلامی در افغانستان اند مفت خواهد شد، یا دوباره به کشور های خارجی پناهنده خواهند شد یاهم به جز از قبول شکست خود راه دیگری نخواهند داشت.

این معلومات پیش از سفر رییس جمهور کرزی به پاکستان به دست نخست رسیده بود و به تازه گی شماری از رسانه ها از زبان یک تن از اعضای هیآت افغانی در سفر به پاکستان نوشته اند که مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای پاکستان در خواست‌های رسمی طالبان را به نخست وزیر پاکستان و برهان الدین ربانی رییس شورای صلح افغانستان مطرح کرده است.
طالبان خواسته اند تا در کنار خروج فوری تمامی نظامیان خارجی از افغانستان، قانون اساسی نیز به گونه ای که مطالبات این گروه را برآورده کند، تغییر یابد.
مهم ترین درخواست طالبان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی در افغانستان است، تا این گروه نیز نماینده خود را در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان معرفی کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر