۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

وقتي قاضي و طرف دعوا از يك قماش اند؛

كلاه قربانيان پس معركه است

به نظر مي رسد كه تلاش هاي صلح خواهانه ي دولت افغانستان به نقطه هاي باريكي رسيده است.

به گزارش رسانه هاي بين المللي شورای عالی صلح افغانستان از امریکا خواسته است تا به منظور شتاب بخشيدن به روند صلح خیرالله خیرخواه وزير امور داخله پيشين رژيم طالبان را از زندان گوانتانامو رها کند.

ارسلا رحمانی كه خود نيز از بلندپايه گان رژيم طالبان بوده و اكنون مسووليت كميته ي زندانيان سياسي را شوراي عالي صلح به عهده دارد گفته است كه یک نماینده ي این کمیته درخواست رسمی رهايي خيرخواه را یک ماه پیش به ایالات متحد امریکا فرستاده و این پیشنهاد به رییس جمهورکرزی نیز ارسال شده است.

مولوی ارسلا رحمانی خیرخواه را یک شخص مهم برای طالبان شخص خوبی عنوان كرده كه در میان طالبان از احترام بسیار برخوردار است.

رييس جمهور كرزي نيز در نشست خبري روز سه شنبه خود در حالي كه فكر مي شد از موضوع آگاهي قبلي نداشته و در برابر پرسش يك خبرنگار غافلگير شده بود، گفت؛ خیرخواه اگر می خواهد صلح کند، بیاید و در صلح شامل شود. خوش می آید، تماس بگیرند و ما همراه شان صحبت می کنیم و ترتیب رهایی اش را می گیریم."

درهمین حال بازرسان امریکایی خیرالله خیرخواه را كه از 8 سال به اين سو در گوانتانامو زنداني است، یک فرمانده نظامی تندرو داراي ذهنيت هاي ایدیولوژیک و یک قاچاق بر مواد مخدر عنوان كرده اند که با اسامه بن لادن رهبر القاعده از نزدیک ارتباط داشته است.

در همين حال به گزارش بي بي سي، پژوهشگران يك نهاد پژوهشي وابسته به دانشگاه نيويارك، از تمايل شماري از سردسته هاي طالبان به قطع كردن رابطه ي شان با القاعده سخن گفته و تلاش كرده اند تفاوت هایي را بین القاعده و طالبان برجسته سازند. اين پژوهشگران اذعان داشته اند كه القاعده ریشه در اسلام گرایی خاور میانه دارد و بدنبال جهادی در سطح جهان است، اما رهبران طالبان در روستاهای جنوب افغانستان پرورش یافته و از تحولات جهانی منزوی هستند.

درخواست شوراي عالي صلح از ايالات متحده مبني بر رهايي ملا خيرخواه از زندان گوانتانامو در حالي مطرح مي شود كه گفته مي شود حكومت افغانستان بالاي يك معامله پنهاني با پاكستان به منظور متقاعد ساختن اين كشور جهت پشتيباني نمادين از روند صلح افغانستان كار مي كند و بر مبناي معلومات يك منبع آگاه ديد و واديد هاي پنهاني ميان مقامات دوكشور از زمان تاسيس شوراي عالي صلح ادامه داشته و حتا گفته شده هنگامي كه در ماه گذشته هيآت اين شورا جهت مذاكره با مقامات پاكستاني به آن كشور سفر كرده بود، رييس سازمان استخبارات پاكستان به كابل آمده و ديدار مفصلي با رييس جمهور كرزي داشته است. منابع آگاه همچنان گفته اند كه هردو جانب در تلاش اند تا اين تلاش ها از چشم مقامات غربي به ويژه امريكايي ها پنهان نگه داشته شود.

به هر حال آنچه در اين ميان قابل تامل است اين كه اگرچه مقامات دولت افغانستان و هم پيمانان غربي اش در پيوند با مذاكره با شورشيان و پيوستن آنان به روند صلح رعايت قانون اساسي و دستاورد هاي ده سال گذشته را يدك مي كشند، اما اگر رييس جمهوري افغانستان آنگونه ه ابراز آماده گي كرده، از ايالات متحده درخواست رهايي افرادي بسان ملا خيرالله كه شنيدن نام او حتا همين اكنون كه ده سال از حاكميت مخوف طالبان مي گذرد براي بسياري از مردم افغانستان تداعي كننده ي وحشت و نسل كشي هاي طالباني است؛ را مطرح كند و ايالات متحده نيز به اين درخواست پاسخ مثبت بدهد؛ ديگر پيش شرط و مانعي براي تكميل دايره ي جنايت كاران زير چتر دولت اسلامي افغانستان باقي نمي ماند. و اگر امروز يا فردا در نتيجه ي يك بازي استخباراتي و آنچه عملا در راستاي قانع كردن پاكستاني ها جريان دارد؛ ملا عمر و گلبدين حكمتيار و ديگر سردسته هاي شورشيان كه ظاهرا نام هاي شان در فهرست هاي سياه سازمان ملل متحد و ايالات متحده امريكا گنجانده شده آماده ي مذاكره با حكومت افغانستان شوند، دولت افغانستان و هم پيمانان جهاني اش با جبين گشاده به استقبال آنان خواهند رفت.

چه اين كه از سخنان سياسي و بدور از توجيه پذيري علمي و عقلاني "پژوهشگران دانشگاه نيويارك" هم بر مي آيد كه تلاش ها به منظور آماده كردن افكار عامه در غرب براي پذيرفتن يك معامله سياسي زير نام روند صلح افغانستان نيز آغاز شده تا زمينه هاي رواني و اجتماعي به خروج نظاميان اين كشور ها از جغرافياي بحران مساعد شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر