۱۳۹۰ تیر ۲۲, چهارشنبه


ترور احمدولی کرزی در کندهار؛ بهای سنگین برادر خواندن دشمن

به سلسله کشتار چهره های شاخص نظام کنونی افغانستان توسط طالبان/هراس افگنان، روز سه شنبه احمدولی کرزی رییس شورای ولایتی کندهار و برادر رییس جمهور حامد کرزی نیز به فهرست قربانیان حمله های تروریستی پیوست و کشته شد.

در مورد چگونه گی این رویداد مسوولان محلی نخست یکتن از نگهبانان شخصی آقای کرزی را متهم به قتل او کردند و سپس گفته شد فردی که به خانه او مهمان آمده بود یا این که "عریضه یی داشت" عامل قتل وی بوده است.

طالبان/هراس افگنان مسوولیت این رویداد را به عهده گرفته و کشتن برادر رییس جمهور حامد کرزی را از بزرگترین موفقیت های خود در ده سال گذشته عنوان کرده اند

احمد ولی کرزی از چهره های جنجال بر انگیز سیاسی در جنوب افغانستان بود که به دلیل قرابت خونی با رییس جمهوری، در زادگاهش کندهار از نفوذ و قدرت قابل ملاحظه یی برخوردار بود تا آنجا که شماری از تحلیلگران و رسانه های غربی به او لقب فرمانروای کندهار را داده و دست احمدولی کرزی را در بسیاری از معامله های کلان اقتصادی، مافیایی شدن قدرت در کندهار و قاچاق مواد مخدر دخیل می دانستند.

اما شماری از تحلیلگران همچنان ابراز عقیده کرده اند که احمدولی کرزی نقش غیر قابل انکاری در تقویت پایگاه قومی- قبیله یی رییس جمهورکرزی در زادگاهش - کندهار در چند سال گذشته داشته و در مورد نقش احمدولی کرزی در مهندسی تقلب های انتخاباتی نه تنها در ولایت کندهار که در شماری از دیگر ولایت های حوزه ی جنوبی و جنوب غربی کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ خورشیدی به نفع حامد کرزی نیز سخن های بسیاری گفته شده است؛ ادعا هایی که همواره از جانب او به شدت رد می شده است.

در مورد روابط او با امریکایی ها هم حرف های ضد و نقیضی گفته می شد. شماری از رسانه های غربی او را عامل سازمان سیا می پنداشتند و گاهی هم از زبان شماری از مقام های امریکایی بسان رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین ایالات متحده امریکا روایت شده بود که وی احمد ولی کرزی را مشکل بزرگ کندهار خوانده و از رییس جمهور کرزی خواسته بود تا قدرت این برادر جنجال بر انگیزش را کاهش داده و یا او را از کندهار بیرون کند.

رییس جمهور کرزی که چاشت روز سه شنبه پیش از رفتن به کندهار در یک نشست خبری مشترک با نیکولاسارکوزی رییس جمهوری فرانسه در کابل صحبت می کرد، در بیانات کوتاهی با ابراز تاسف از کشته شدن برادرش گفت که این حادثه "بازتاب دهنده رنج و درد مردم افغانستان است."

آقای کرزی که اندوه ناشی ازدست دادن برادر کهترش در سیمای وی پدیدار بود افزود: "زندگی مردم افغانستان همین است، خانه های همه ی مردم افغانستان پر از درد است. آرزوی ما این است که خشونت ها پایان یافته و صلح و خوشحالی به خانه های ما بیاید."

طالبان از آغاز سال جاری خورشیدی کشتار بزرگان قومی و چهره های سرشناس دولتی را به عنوان یکی از اهداف کلیدی شان در سال جاری عنوان کرده اند و در این راستا کشتن ده ها تن از بزرگان قومی در ولایت های مختلف، چند تن از فرماندهان ارشد نیرو های امنیتی، شماری از ولسوالان و مسوولان ملکی، نظامی و انتظامی کشور را در کارنامه دارند و اکنون کمتر از دو ماه پس از کشته شدن جواد ضحاک رییس شورای ولایتی بامیان در دره غوربند ولایت پروان، احمدولی کرزی رییس شورای ولایتی کندهار که برادر کوچک تر رییس جمهور کرزی نیز بود، توسط یک گماشته طالبان هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

در ماه های گذشته همزمان با این که تلاش های دولت در راستای مذاکره با شورشیان شدت یافت، طالبان/هراس افگنان حمله های خود بالای افراد و نهاد های ملکی و نظامی و همچنان چهره های بانفوذ را تشدید کردند که اغماض رییس جمهوری در پیوند با تقبیح این کشتار ها به دلیل مصلحت های تعریف ناشده ی روند صلح، انتقاد های گسترده و شدید مخالفان سیاسی و رسانه های کشور را در پی داشت. اکنون که برادر رییس جمهوری قربانی یک رویداد هراس افگنانه شده و طالبان مسوولیت این رویداد را به عهده گرفته اند، به نظر می رسد، واقع گرایی سیاسی در پیوند با روند صلح، شناسایی ریشه های بحران و جدا سازی صف دشمنان و دوستان مردم افغانستان را وارد مرحله تازه یی نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر